Kwalifikacja kandydatów do nauki w szkole odbywa się na podstawie badania przydatności, którego celem jest określenie uzdolnień muzycznych, warunków fizycznych i predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie.
W czasie badania predyspozycji słuchowych, komisja obserwuje i ocenia:
- wrażliwość muzyczną (zaśpiewanie piosenki, umiejętność poruszania się do muzyki zgodnie z jej charakterem),
- umiejętność słuchowego dostrzegania podobieństw i różnic w melodii,
- umiejętność słuchowego rozróżniania dźwięków wysokich i niskich,
- umiejętność słuchowego rozpoznawania ilości dźwięków (jeden, wiele),
- umiejętność powtórzenia melodii głosem,
- umiejętność powtórzenia rytmu głosem i za pomocą rąk.
W czasie badania predyspozycji manualnych do gry na określonym instrumencie komisja uwzględnia:
- wzrost kandydata,
- budowę rąk, dłoni, palców,
- budowę aparatu mowy (uzębienie, kształt ust), w przypadku wyboru instrumentu dętego.
Wszystkie etapy przesłuchań są dla kandydatów obowiązkowe. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy programowo wyższej niż pierwsza, zdają egzamin z instrumentu i przedmiotów teoretycznych. Uczniowie przyjęci na fortepian i gitarę muszą posiadać własny instrument – pianino, gitarę.
Każdy członek komisji przyznaje punkty za poszczególne zadania:
- badanie umiejętności śpiewania (1-25 pkt.),
- badanie słuchu muzycznego (1-25 pkt.),
- badanie pamięci muzycznej (1-25 pkt.),
- badanie poczucia rytmu (1-25 pkt.).
Ostateczną ocenę przydatności stanowi średnia arytmetyczna punktów przyznanych przez wszystkich członków komisji. Kandydaci, którzy uzyskali minimum 18 pkt. jako ostateczną ocenę z badania przydatności, zostają zakwalifikowani do przyjęcia do szkoły. W przypadku uzyskania przez kandydatów tej samej liczby punktów z badania przydatności kandydata i ograniczonej liczby miejsc, którą dysponuje szkoła, stosuje się kryteria ustawowe:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Kryteria, o których mowa mają jednakową wartość.